High Tech Campus Eindhoven strijdt al jaren voor meer diversiteit in de techwereld. Dat gebeurt door het platform Fe+male Tech Heroes dat onder andere vrouwelijke rolmodellen in de spotlights zet. “We laten zien hoe gaaf het is om in de techwereld te werken en waarom diversiteit zo belangrijk is. En dat inspireert: van jong tot oud”, zegt Ingelou Stol, samen met Hilde de Vocht founders van Fe+male Tech Heroes.
Net als in de techniek, is ook de voetbalwereld nu nog een mannenwereld. Daarom gaat High Tech Campus als hoofdsponsor van PSV Vrouwen strijden voor meer diversiteit, rolmodellen en uiteraard de winst. “Alle voetbalvrouwen bij PSV zijn rolmodellen. Door hun verhalen te vertellen, willen we meisjes en vrouwen in deze regio inspireren om hun dromen te volgen.”
Ingelou en Hilde verduidelijken hun initiatief: “Op High Tech Campus Eindhoven werken meer dan 12.000 slimme mensen in meer dan 260 hightech bedrijven aan de wereld van morgen. Daarom noemen we deze plek ook ‘de slimste vierkante kilometer van Europa’. Door veel gesprekken met de technologiebedrijven op onze Campus hebben we ontdekt dat het creëren van diversiteit in de techwereld een behoorlijke strijd kan zijn voor bedrijven. Als we kijken naar het aantal vrouwen in de technische wereld, zie je dat we ondervertegenwoordigd zijn. De cijfers verschillen, maar samengevat is minder dan 20 procent van de techmedewerkers vrouw.
“Diversiteit creëren we samen”
Bij Fe+male Tech Heroes gaat het niet alleen om vrouwen. “We richten ons op het creëren van meer diversiteit in de techwereld. Uit onderzoek blijkt dat teams met verschillende geslachten, achtergronden en werkervaringen tot de beste innovaties leiden. Dankzij onze ambassadeur Neelie Kroes (voormalig EU-commissaris) heeft Fe+male Tech Heroes een vliegende start gehad. Inmiddels hebben meer dan 2000 ambassadeurs zich bij ons netwerk aangesloten. Niet alleen vrouwen, maar ook mannen. Want diversiteit, dat creëren we samen.”
Vanaf komend seizoen is High Tech Campus Eindhoven hoofdsponsor van PSV Vrouwen. Het ecosysteem van 260 hightechbedrijven heeft zich voor twee seizoenen aan PSV Vrouwen verbonden. Per 1 juli 2022 staat de sponsornaam “High Tech Campus Eindhoven’ op de borst van het shirt. “We willen vrouwelijke rolmodellen meer in de spotlights zetten”, aldus Hilde, directeur Marketing en Communicatie bij High Tech Campus Eindhoven.
“Als Campus lopen we graag voorop”, vervolgt Hilde. “In het ontwikkelen van nieuwe innovatiehubs, zoals het AI Innovation Center en de 5G Hub Eindhoven. In het ondersteunen van nieuwe startups, die weleens kunnen uitgroeien tot het nieuwe ASML of Philips. En in het kickstarten van innovatieve partnerships. Daar zien wij nieuwe kansen.”
“Van PSV Vrouwen maken we een speerpunt”
Frans Janssen, commercieel directeur van PSV: “Ik ben enorm trots dat High Tech Campus vanaf komend seizoen hoofdsponsor van PSV Vrouwen wordt. Samen maken we van de vrouwentak van onze club een speerpunt en gaan we PSV Vrouwen naar een nog hoger niveau tillen.”
De ontwikkelingen in het vrouwenvoetbal gaan zo hard dat er vanuit de UEFA inmiddels serieuze bedragen aan Champions League-deelnemers worden toegekend. PSV heeft de ambitie over twee jaar met het vrouwenteam bij de top-16 van Europa te horen en heeft de High Tech Campus twee seizoenen aan zich weten te binden met een bijdrage van ongeveer een half miljoen euro per jaar.
“De tijd dat de vrouwen er bij ons maar bij hingen, is allang voorbij. Ze zijn al echt geïntegreerd op de PSV Campus. Maar als club kunnen we ze wel nog naar een hoger niveau tillen en vanuit alle kanten bezien net zo belangrijk maken als de mannen”, stelt de commercieel directeur van PSV in het Eindhovens Dagblad.
“Van startup naar scale-up”
In datzelfde interview vertelt de directeur Marketing en Communicatie van High Tech Campus, Hilde: “Wij kunnen veel meer toevoegen. Op de Campus hebben wij legio mogelijkheden. Er zitten zo’n 260 bedrijven, die zich bezighouden met innovatie. Er is bijvoorbeeld al een samenwerking met de 5G Hub, dat gaat dan onder meer over het analyseren van videobeelden op De Herdgang, het trainingscomplex van PSV”. Ze ziet allerlei mogelijkheden op verschillende gebieden. Als voorbeeld noemt ze AlphaBeats. “Dat is eden startup op ons terrein die een app heeft ontwikkeld die onder meer via je smartwatch meet hoe gestrest je bent. Je kunt dan een paar keer per dag tien minuten naar muziek via die app luisteren en dan ben je weer zen. Een stukje ontspanning tussen de trainingen door.”
Het nog toegankelijke vrouwenvoetbal is ook makkelijker in te zetten als proeftuin, zegt de commercieel directeur van PSV: “We gaan van startup naar scale-up en zoals op dat niveau vaker gebeurt, kun je nieuwe ontwikkelingen uitproberen. Dat is in een groot, bestaand bedrijf wat lastiger. En misschien heeft het wel heel veel nut en kunnen we het overal gaan implementeren.”