Fietspaden met zonnepanelen in het wegdek

Fietspaden met zonnepanelen in het wegdek. Ze zorgen ervoor dat de beschikbare ruimte optimaal wordt gebruikt en tegelijkertijd levert de duurzame energie op. Daarmee dragen ze bij aan de klimaatdoelstellingen. In Noord-Brabant legt de provincie ze aan.

Fietsen combineren met het opwekken van energie. Dat kan op het fietspad langs de provinciale weg N395 in Oirschot vlakbij het viaduct over de A58. Tenminste, als de zon schijnt. Op een deel van de fietsroute langs de Kempenweg ten zuiden van de A58 in Oirschot, heeft de provincie een zonnefietspad aangelegd. Het is 35 meter lang en bestaat uit zonnepanelen die geïntegreerd zijn in betonplaten. De betonplaten worden als geheel aangeleverd en geplaatst. De totale oppervlakte van alle zonnepanelen bedraagt 100 vierkante meter en is daarmee goed voor een jaarlijkse stroomopbrengst van 10.000 KWh. Die opbrengst is vergelijkbaar met het verbruik van 3 huishoudens.

‘Zon op Infra’

Het project langs de N395 in Oirschot staat niet op zichzelf. Samen met de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland werkt Noord-Brabant namelijk aan een nog groter plan voor de aanleg van zonnefietspaden. Onder de noemer ‘Zon op Infra’ is het de bedoeling om in elk van de 3 provincies 300 strekkende meter fietspad met zonnecellen te realiseren. In Noord-Brabant is daarbij gekozen voor een stuk fietspad langs de provinciale weg N285 tussen de A16 en Wagenberg.

Dubbel ruimtegebruik

Hét voordeel van ‘Zon op Infra’ is dubbel ruimtegebruik: gebruik van dezelfde ruimte voor zowel mobiliteit als energieopwekking. Door op deze manier duurzame energie op te wekken wordt ruimte bespaard, die anders kwijt is aan bijvoorbeeld windmolens of zonneweides. Daarnaast hopen de provincies samen de markt te stimuleren. Door de krachten te bundelen en een groter aantal zonnecelplaten tegelijk te bestellen wordt het voor marktpartijen mogelijk te investeren in de techniek.

Pilots voor de toekomst

De zonnefietspaden langs de provinciale wegen N395 en N285 fungeren beide als pilots voor de toekomst. Zo zijn er in het fietspad langs de N395 3 soorten zonnepanelen van 3 verschillende leveranciers geplaatst. De systemen van de 3 soorten panelen worden ieder afzonderlijk aangesloten en gemonitord. Op die manier wordt de levensduur getest en wordt bekeken hoe onderhoudsvriendelijk de panelen zijn, wat de invloed is van gebruik en hoe goed ze tegen verschillende weersomstandigheden kunnen. Daar is bij de fabricage overigens al rekening mee gehouden. Over de zonnecelplaten heen zit een laag die slijtage als gevolg van intensief gebruik, bevriezing of strooizout in de winter voorkomt. Ook hoeven fietsers niet bang te zijn voor gladheid. Het wegdek is extra stroef gemaakt. En mochten de panelen onverhoopt aan vervanging toe zijn, dan kan dat zónder eerst het wegdek weg te halen.

Als je regelmatig en graag goed nieuws leest, dan is nu een goed moment om ons te steunen. Goed Nieuws is gratis toegankelijk voor iedereen en wordt gefinancierd door lezers. Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft voeding aan onze journalistiek en verzekert de toekomst van goednieuws.be. Steun Goed Nieuws al vanaf 1 euro – het duurt maar een minuutje. Dank je.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jouw logo hier?

Goed Nieuws werkt op basis van vrijwilligers. Om onze kosten te dekken, zijn wij op zoek naar sponsors.

Herken je jezelf in de visie van Goed Nieuws en wil je sponsor worden? Neem dan contact met ons op.

Meer
berichten