De Europese Commissie heeft een tienpuntenplan ontworpen om ervoor te zorgen dat op reis gaan met de trein in Europa veel toegankelijker wordt voor de Europese bevolking. Deze maatregelen hebben als doel om treinreizen eenvoudiger en prijsvriendelijker te maken dan het kopen van een vliegticket, om zo mensen te stimuleren met de trein in plaats van het vliegtuig op reis te gaan. Dit heeft als gevolg dat er een stuk minder CO2 in de lucht vrijkomt.
Toerisme is een erg vervuilende sector voor ons klimaat en draagt ontzettend bij aan de opwarming van de aarde. Er worden echter heel veel manieren gezocht en gevonden om reizen duurzamer te maken en één van de meest voor de hand liggende zaken hiervoor, is het vliegtuig inruilen voor een minder vervuilend alternatief. Vaker de trein nemen wanneer we op reis gaan, is een heel simpele manier om onze uitstoot te beperken en dus onze impact op het klimaat te beperken. Onderzoek toont aan dat, door slechts 1/5 van de vliegreizen van alle Europeanen te vervangen door reizen met de trein, de CO2 uitstoot in Europa met 10 procent zal dalen.
Om Europa te helpen deze overstap naar duurzamer reizen te maken, ontwierp de Europese Commissie een plan om treinreizen tussen de Europese landen goedkoper en toegankelijker te maken. Als eerste wil de Europese Commissie ervoor zorgen dat het kopen van tickets makkelijker wordt, dit door een efficiënt systeem te vinden voor gebruikers om de prijzen van treintickets te vergelijken en zo de meest voordelige optie te zoeken voor hun treinreis.
Vervolgens wil de commissie ook investeren in een beter en efficiënter gebruik van het netwerk aan treinen. Dit wil zeggen dat ze treinuren beter op elkaar willen afstemmen om verdere reizen te vergemakkelijken en het treinpersoneel beter willen opleiden om reizigers te assisteren. Hier komt ook bij dat de sporen op bepaalde plaatsen vernieuwd gaan worden, of dat nieuwe treinsporen aangelegd worden om meer plaatsen met elkaar te verbinden. Om reizen met de trein nog aantrekkelijker te maken, werkt de Europese Commissie ook aan het sneller maken van de treinen. Het doel is ervoor te zorgen dat de treinen snelheden van minstens 160 kilometer per uur kunnen bereiken, wat nu de topsnelheid is van de moderne intercitytreinen in België.
Het aanbod aan nachttreinen zal ook enorm uitbreiden, waarmee de Europese Commissie ook hoopt het vervoersmiddel weer populairder te maken. Hierbij zal Brussel een heel centrale rol spelen. Nu wordt er door een Nederlands bedrijf bijvoorbeeld gewerkt aan een nachttreinverbinding tussen Brussel en Praag. Deze trein zal ook halt houden in Amsterdam, Berlijn en Dresden. Binnenkort zou de nachttrein ook rechtstreeks van Brussel naar Milaan kunnen gaan, wat voorlopig enkel mogelijk is wanneer reizigers een tussenstop nemen in Parijs. De federale regering steunt de plannen van Europa en hoopt van Brussel een populaire plaats voor nachttreinen te maken. Op die manier is het voor ons Belgen heel eenvoudig onze reizen op een meer duurzame en verantwoorde manier te maken.