Autofabrikant Nissan investeert in de volgende vijf jaar 15,6 miljard euro in de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen en een volledig nieuwe batterijtechnologie. Die moet de elektrische auto’s goedkoper en krachtiger maken.
Nissan wil in het komende decennium de omslag naar elektrische auto’s maken, en verwacht tegen 2030 vijftien nieuwe modellen aan te bieden. Die moeten goed zijn voor meer dan de helft van de verkoop, in Europa zelfs drie kwart.
Solid-state
Om die verkoopdoelen te halen, moeten batterijen snel goedkoper en krachtiger worden. Daarom investeert de fabrikant in de volgende vijf jaar 2000 miljard yen (15,6 miljard euro) in de ontwikkeling van nieuwe batterijtechnologie.
De nadruk ligt daarbij op zogenaamde solid-state batterijen. Die batterijen bevatten geen vloeistof zoals de huidige lithium-ionbatterijen, maar in plaats daarvan een vaste ‘elektrolyt’.
De nieuwe technologie moet batterijen kleiner, lichter en duurzamer maken, maar ook goedkoper. Bovendien kunnen ze meer energie opslaan en laden ze tot drie keer sneller op.
Nieuwe fabriek
Helemaal nieuw is de technologie niet: ze heeft zich al bewezen in medische toepassingen zoals pacemakers. Het is nu zaak ze op te schalen naar andere toepassingen zoals autobatterijen.
Nissan wil de nieuwe batterij in 2028 op de markt hebben en bouwt daarvoor in 2024 al een fabriek in het Japanse Yokohama. Intussen bouwt de fabrikant ook aan de toeleveringsketens om aan de groeiende vraag naar batterijen te voldoen. Tegen 2026 moet de productiecapaciteit voor batterijen groeien tot 52 gigawattuur, tegen 2030 tot zelfs 130 gigawattuur.