De vorige maand gestarte bietencampagne vanuit de Nederlandse provincie Limburg naar het bedrijf Cosun Beet Company in Dinteloord (Noord-Brabant) verloopt niet langer alleen over de weg. Het bedrijf heeft na een succesvolle pilot besloten om 1/3 van de Limburgse oogst per binnenvaartschip te laten vervoeren. Via het water wordt op deze wijze 270.000 ton ontvangen. Daarmee worden 15.000 vrachtwagens van de weg gehaald en wordt er 2,5 miljoen kilometer minder gereden.
Jaarlijks wordt de suikerbietenoogst naar Cosun Beet Company vervoerd waar er allerlei suikerproducten van wordt gemaakt. Na de tweede wereldoorlog is in Zuid-Limburg een groot deel van de teelt ontstaan. Ieder jaar rijden er duizenden vrachtwagens van daaruit naar Dinteloord en terug. De nieuwe vervoerswijze kon mede worden gerealiseerd doordat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een subsidie toekende om bedrijven te stimuleren op een andere wijze hun vervoer te organiseren. In dit geval dus het vervoer over de weg omzetten naar vervoer per schip.
Vervoer verduurzamen, CO2-uitstoot reduceren en de kosten verlagen
Een mooi voorbeeld dus van een project waarbij de provincie Noord-Brabant samen met Cosun Beet Company, de gemeente Steenbergen, Logistics Community Brabant en MCA Brabant erin is geslaagd om het vervoer te verduurzamen, CO2-uitstoot te reduceren en kosten te verlagen.
De samenwerking rond de bietencampagne sluit goed aan op het streven van de provincie om tot een verschuiving van vervoer over de weg naar vervoer over water, spoor en door buisleidingen te komen. Daarbij moet de bestaande infrastructuur beter worden benut.