Oostenrijk heeft sinds vandaag een ‘Klimaticket’. Met dit scherp geprijsde jaarabonnement kan je in het hele land het openbaar vervoer gebruiken, zoveel als je wil. Het land wil trein, tram en bus aanmoedigen om de klimaatverandering tegen te gaan.
“Klimaticket Ö” kost 1095 euro, maar daarmee gebruik je wel al het openbaar vervoer in het hele land en dat voor zo’n 3 euro per dag. Oostenrijk wil op die manier in lijn komen met de klimaatbeloftes zoals die zijn overeengekomen in het Klimaatakkoord van Parijs.
De Belgische reizigersvereniging TreinTramBus en milieuorganisatie InterEnvironnement Wallonie (IEW) reageren enthousiast op het Oostenrijkse initiatief en hopen dat België het voorbeeld zal volgen.
Aantrekkelijk geprijsd en flexibel
Ons land telt vier vervoersondernemingen: de federale NMBS, de Brusselse MIVB, de Vlaamse De Lijn en de Waalse TEC. Elk van die vier heeft eigen abonnementsformules. “Een abonnement voor alles betekent een enorm gemak voor de gebruiker”, zegt Stefan Stynen, de voorzitter van TreinTramBus. “Zeker in de Brusselse rand zou dat het geval zijn, waar alle vier de bedrijven actief zijn. Van automobilisten verlangen we toch ook niet dat ze aan elke wegbeheerder afzonderlijk wegenbelasting betalen?”.
Ook de prijs van het Oostenrijkse klimaatticket noemt Stynen “onklopbaar”. Ter vergelijking: een jaarkaart voor het Belgische spoornet alleen al kost momenteel 3286 euro.
“Als we onze klimaatdoelstellingen willen halen, moeten we veel meer mensen overtuigen om voor het openbaar vervoer te kiezen, niet alleen om te gaan werken of studeren, maar ook voor andere ritten”, zegt Denis Jacob, woordvoerder van IEW. “Een aantrekkelijk geprijsd flexibel abonnement waarmee je zonder gedoe in heel België kunt reizen, kan veel mensen over de streep trekken.”