De communicatie tussen patiënt en zorgverlener in het ziekenhuis is sterk verbeterd door middel van een app. Met de ‘BeterDichtbij’- app kunnen patiënten van het Oncologie Centrum van het Bravis ziekenhuis in Roosendaal en Bergen op Zoom rechtstreeks vragen stellen aan de zorgverleners van het Centrum. Dit kan op ieder moment en iedere locatie. Het gaat hierbij veelal om (praktische) vragen waar niet meteen antwoord op gegeven hoeft te worden. “Patiënten krijgen veel informatie, maar vaak thuis blijken er toch nog vragen. Het geeft een fijn gevoel dat ze met de ‘BeterDichtbij’- app hun vragen alsnog op een laagdrempelige en snelle manier kunnen stellen”, aldus Mariet Raatgever, zorgmanager van het Oncologie Centrum.
“Met de app hoeven patiënten ook geen rekening te houden met werktijden en kunnen ze hun vraag daarna even loslaten”, vertelt Mariet. En voor de zorgverleners biedt de app ook voordelen. Het aantal telefoontjes gaat naar beneden, maar de bereikbaarheid wordt verhoogd. Zorgverleners kunnen de vragen beantwoorden op een moment dat voor hen uitkomt.
In slechts twee maanden hebben de medewerkers van het Oncologie Centrum de mijlpaal van 100 gesprekken al bereikt. Een hele prestatie. “We gingen meteen enthousiast aan de slag. We hebben intensief en frequent contact met onze patiënten. Zowel digitaal als fysiek. Bereikbaar zijn vinden we belangrijk en die bereikbaarheid hebben we met de ‘BeterDichtbij’- app nog verder kunnen verhogen”, aldus Mariet.
Sinds juni 2021 maken het Oncologie Centrum en de afdelingen Reumatologie en Kindergeneeskunde gebruik van de app.