Door verdere verduurzaming van de productieprocessen is de chemische afvalstroom bij DAF Trucks in het Belgische Westerlo met meer dan 98% gereduceerd. “Machines worden steeds weer stiller en belastend werk wordt uitbesteed aan high-tech robots. Zo gaan ergonomie en aandacht voor het milieu hand in hand met het steeds weer verder verbeteren van de kwaliteit en efficiency.”
Dit zijn de woorden van George Beekwilder, Plant Manager van de assenfabriek, die hij onlangs uitsprak bij de aflevering van de 3 miljoenste as in 50 jaar tijd. Een mijlpaal die samenvalt samen met het 50-jarig jubileum van de assenfabriek in Westerlo, waar ook de cabines van de band rollen.
Forse investeringen in productiefaciliteiten hebben volgens DAF recent geleid tot de introductie van een nieuwe generatie achterassen. En die investeringen komen volgens de Plant Manager ook ten goede aan de 600 medewerkers van de ongeveer 25.000 vierkante meter grote assenfabriek langs de snelweg E313 van Luik naar Antwerpen. Daar worden dagelijks zo’n 600 voor- en achterassen geproduceerd.
Dat gebeurt al sinds 1971. En het einde van alle ontwikkelingen is volgens Beekwilder nog niet in zicht. “DAF Vlaanderen investeert momenteel tientallen miljoenen in de assenfabriek. Daardoor houden we de volledige productie van assen in eigen hand: van het lassen en stralen tot aan de fabricage van naven. Dat geeft DAF én zijn klanten een enorm voordeel. Het betekent namelijk dat voertuigen en assen altijd perfect op elkaar zijn afgestemd voor een maximale levensduur, hoge prestaties en de laagste kosten per kilometer.”