In de Bredase Karnemelkstraat staat de komende week ‘s werelds gezondste eetbare bushokje. Het staat helemaal vol met groenten en fruit om mee te nemen. Veilingen leveren de groenten en het fruit voor de actie. Studenten van regionaal opleidingscentrum Curio zorgen o.m. voor het beheer. De actie is een initiatief van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en campagnebureau Food Cabinet. Curio en de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie ZLTO ondersteunen de actie om het belang van meer groenten en fruit onder de aandacht brengen.
De initiatiefnemers zeggen dat dit de enige manier is om het voor Nederlanders makkelijker te maken voldoende groenten en fruit te eten. Daarom zorgen zij ervoor dat groenten en fruit overal en altijd beschikbaar en zichtbaar is. Dus meer groenten en fruit in het straatbeeld, in de winkels, onderweg, bij de sportclub of in scholen. Te beginnen in Breda. Boeren, tuinders, leraren en scholieren: iedereen kleurt Breda de komende week gezond.
Nederlanders eten veel te weinig groenten en fruit, stellen de initiatiefnemers en actievoerders. Maar dat vinden ze niet gek, zeggen ze, als je ziet op hoeveel plekken mensen in de verleiding worden gebracht om ongezond te eten.
Een gezonde voedselomgeving begint op straat
Curio is een regionaal opleidingscentrum en aanbieder van middelbaar beroepsonderwijs en AOC- opleidingen (‘groene’ opleidingen op mbo-niveau). De organisatie bestaat uit eenheden die op 55 verschillende locaties in West-Brabant vmbo-, mbo- en vo-onderwijs verzorgen. Het hoofdkantoor van het opleidingscentrum is gevestigd in Etten-Leur waar 2300 mensen werken. Ongeveer 23.000 leerlingen volgen onderwijs bij Curio.
In de opleidingen van Curio – zoals bij de opleidingen van Keuken en Food & future – speelt duurzaamheid en gezondheid een grote rol. De studenten zijn bijvoorbeeld bezig met projecten over een gezond voedingspatroon, eerlijk voedsel en voedselverspilling. Daarom ook haakte Curio graag aan bij de actie met de slogan ‘Geef kleur door. Zet je tanden in ‘s werelds eerste eetbare bushalte.’
Want, stelt Curio, een gezonde voedselomgeving begint op straat.
‘Eindelijk gezonde reclame.’
Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en campagnebureau Food Cabinet stellen dat met de opening van ’s werelds eerste eetbare bushokje ‘eindelijk, gezonde reclame’ wordt gemaakt. Ze vinden dat nodig omdat ‘overal om ons heen reclame te zien is rondom eten: in supermarkten en op de reclameborden op straat. En jammer genoeg gaat het vrijwel altijd over ongezond eten.’
De kickstart van de actie was in april van dit jaar. Toen boden de twee initiatiefnemers politici een krat vol groenten en fruit aan op het Binnenhof in Den Haag om een gezonde voedselomgeving op de politieke agenda te zetten. Zo luidden ze het Internationale VN-jaar van Groenten en Fruit in. Inmiddels hebben ze meer acties door het hele land georganiseerd. Gisteren is de actie van ‘s werelds eerste eetbare bushokje van start gegaan. Iedereen mag groenten en fruit meenemen en wordt aangemoedigd om het door te geven. Zo maken ze de voedselomgeving in Breda gezonder en wordt het makkelijk om vaker voor de gezonde en duurzame optie te kiezen.
De makkelijkste manier om gezonder en duurzamer te leven
Leuk, zo’n kleurrijke bushalte. Maar is dat echt nodig?
Het antwoord van de initiatiefnemers is volmondig “Ja!” En ze verklaren ook waarom. “De gemiddelde Nederlander eet te weinig groenten en fruit, terwijl meer kleur eten de makkelijkste manier is om gezonder en duurzamer te leven. Onze dagelijkse voedselkeuzes worden beïnvloed door onze omgeving: we eten vooral wat we zien. En dat is over het algemeen te vet, te zoet, te zout en te bewerkt. Dit leidt tot ongezonde voedselkeuzes, met als gevolg dat ruim de helft van de Nederlanders met overgewicht kampt. Dat moet anders!”