Van de nood een deugd maken. Dat deden ze bij het DAF Museum in Eindhoven gedurende de coronaperiode dat het museum verplicht de deuren gesloten moest houden. Ze vernieuwden een interactief onderwijsprogramma rondom autotechniek, duurzaamheid en veiligheid voor de bovenbouw van het basisonderwijs (groep 7 en 8) en onderbouw van het voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo). Met nieuwe modules schenkt het museum, nu het weer open mag, aandacht aan milieuaspecten van transport, zoals CO2, stikstof en energieverbruik. Maar ook wordt een appèl gedaan op de creativiteit van de scholieren. Zo mogen ze zelf een ontwerp maken voor een truckcabine. Vooral de meisjes leven zich helemaal uit. Ze zetten er een koelkast in, een wc en een jacuzzi.
Omdat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met het uitstippelen van je toekomst richtte de Eindhovense truckfabrikant met een vestiging in het Belgische Westerlo negen jaar geleden het museum op. Het doel was kinderen van tien tot zestien jaar kennis te laten maken met (auto)techniek en hen te helpen bij hun keuze voor vervolgonderwijs.
In het zogenaamde Trucknasium heeft het museum een doe-en-ontdek-het-zelf-programma ontwikkeld dat bij voorkeur wordt voorbereid op school, maar waar scholieren vooral mee aan de slag gaan in het museum zélf. Het programma begint met de voorbereidende lesmodule Transport en Logistiek, dat verzorgd wordt door de eigen docent, voor wie het Trucknasium een uitgebreide lesbrief heeft samengesteld. Hierna bezoekt de klas het Trucknasium in het DAF Museum. Daar gaan de leerlingen in kleine groepjes onder begeleiding aan de slag.
De lesmodules in het onderwijsprogramma kennen in veel gevallen aparte versies voor enerzijds het basisonderwijs en anderzijds het voortgezet onderwijs. Een bezoek aan het Trucknasium duurt een dagdeel: een ochtend of middag. Alle lesmodules uitgezonderd Robotica (dagdeel) duren 1 klokuur. Het complete lesprogramma besteedt aandacht aan elf verschillende modules.
Moet een vrachtauto in de toekomst nog wel rollen?
Module 1 gaat over ‘Vervoer en logistiek’ met vragen over het belang van transport in onze samenleving? Wat heeft het wegvervoer in de toekomst nodig? En…….. hoe kun je met een mbo-, hbo- of universitaire opleiding aan de slag in de logistieke sector. Deze les wordt door de eigen docent op school gegeven.
Module 2 behandelt de samenstelling van een vrachtwagen. Immers, voorhet bezorgen van een pakketje in de binnenstad van Eindhoven gebruik je een andere vrachtauto dan voor het transport van vier ton frisdrank naar Spanje. Welke heb je voor welke klus nodig? Niet alleen bekijken de scholieren welke truck geschikt is, bij het Trucknasium bouwen ze ‘m zelf! Via een touchscreen halen ze de onderdelen die ze nodig hebben uit een digitaal magazijn en gaan ze aan de slag.
Module 3 heeft betrekking op het meten van zogenaamde rolweerstand.
Hoe makkelijker een truck over de weg rolt, hoe minder brandstof hij verbruikt. Best logisch, toch? Maar hoe doe je dat, een truck beter laten rollen? Door de banden harder op te pompen, of kan het ook anders? Experimenteren, meten, resultaten uitzetten in een grafiekje. Trouwens, moet een vrachtauto in de toekomst nog wel rollen? Waarom niet zweven?
Hoe moet de truck van morgen er uitzien?
Module 4 gaat over het meten van luchtweerstand.
Het Trucknasium heeft een echte windtunnel waarin de luchtweerstand kan worden gemeten. Kijk eens hoeveel meer weerstand die vierkante vrachtwagen van vroeger heeft in vergelijking met de gestroomlijnde truck van vandaag. Hoe moet die van morgen er eigenlijk uitzien? Vormgeving wordt steeds belangrijker. Ook dat is techniek!
Module 5 schenkt aandacht aan de combimodule rol- en luchtweerstand.
De belangrijkste vormen van weerstand voor een voertuig en de effecten hiervan worden onderzocht in één gezamenlijke module.
In module 6 wordt een cabine ontworpen.
Een zuinige vrachtauto heeft een gestroomlijnde cabine. Maar hoe moet die er van binnen uitzien? Scholieren krijgen de gelegenheid zelf de ideale werk- en woonplek voor de chauffeur te bouwen. Met comfortabele stoelen en een bed. Een koelkastje misschien, een ingebouwde iPad? Wat voor materialen? En welke kleur?
Module 7 gaat over laden en lossen.
Lading vervoeren brengt altijd risico’s met zich mee. Het veilig en verantwoord laden, lossen en vervoeren van vracht is voor de truckchauffeur erg belangrijk om ongevallen en files te voorkomen. Net als voor alle andere weggebruikers natuurlijk. Veiligheidssystemen zijn hierbij onmisbaar. Aan welke regels moet een chauffeur zich eigenlijk houden? In het Trucknasium leren scholieren het door een mini-truck zelf te laden en lossen. Zo komen ze er snel achter hoe de praktijk werkt.
Fossiele brandstof, elektriciteit of waterstof?
Module 8 behandelt het thema ‘veiliger verkeer’.
Mede dankzij onze grote mobiliteit leven wij in een welvarend en hoog ontwikkeld land. Deelnemen aan het verkeer betekent altijd een risico. High tech (veiligheids-) systemen ondersteunen de chauffeur steeds meer om zijn weg zo veilig, comfortabel en efficiënt mogelijk in het steeds drukker wordende verkeer te vinden. De scholieren worden op ontdekking gestuurd om uit te zoeken hoe techniek veiligheid in goede banen leidt.
Module 9 schenk aandacht aan robotica.
We leven in de eeuw van de robots. In de roboticamodule leren kinderen leren hoe een voertuig in elkaar wordt gezet met een soort LEGO-onderdelen.
Module 10 gaat over de combinatie CO2 en & transport.
Personenauto’s en vrachtwagens hebben door hun uitstoot van CO2 een belangrijke invloed op het klimaatprobleem. Via proeven, video’s en demonstraties ontdekken scholieren wat CO2 is, hoe dit ontstaat en hoe het klimaat erdoor beïnvloed wordt. Maar ook hoe nieuwe technologieën bijdragen aan het verminderen ervan. Ze maken ook kennis met de milieuproblematiek, die ontstaat voordat en nadat een voertuig “volgetankt” is met fossiele brandstof, elektriciteit of waterstof.
Wat is energie-efficiënt transport?
Module 11 gaat in op energie-efficiënt transport.
Scholieren onderzoeken hoe transport zo energie-efficiënt mogelijk kan plaatsvinden. Wat het begrip energie inhoudt, wordt duidelijk gemaakt. Ze doen proeven op een hellingbaan met modelvoertuigen om vast te stellen wat de invloed is van rol- en luchtweerstand op het energieverbruik. Vervolgens spelen ze in teamverband m.b.v. een simulatieprogramma een wedstrijd welke truck, het beste presteert qua energieverbruik.