Nederland is gestart met de aanleg van ’s werelds eerste testweg van bio-asfalt. Dankzij het gebruik van het volledig plantaardige lignine in het asfalt is een aanzienlijke CO2-reductie in de wegenbouw mogelijk.
Op de N987 in Groningen, tussen Siddeburen en Wagenborgen, wordt sinds deze week gewerkt aan een 250 meter lang proefvak op basis van lignine. De testweg is onderdeel van het Chaplin XL-project, een samenwerking tussen de industrie en de academische wereld. Bedoeling is om aan te tonen dat lignine effectief werkt als vervanger van bitumen en kan leiden tot een aanzienlijke CO2-reductie.
“Voor een brede toepassing van lignine in de wegenbouw in de toekomst is het noodzakelijk dat wegenbouwers bio-asfalt financieel, technisch en milieutechnisch kunnen aantonen in aanbestedingen. We merken dan ook dat er wereldwijd veel belangstelling is van wegenbouwers voor onze testresultaten”, zegt Martin Junginger, projectcoördinator en hoogleraar Biobased Economy.
Voor de productie van de toplaag van het proefvak op de N987 werd in totaal ongeveer 1000 kg lignine aan het asfalt toegevoegd ter vervanging van een deel van het bitumen.
Voorlopige resultaten veelbelovend
“We zijn verheugd om het potentieel van onze lignine voor de productie van bio-asfalt te laten zien”, zegt Annelie Jongerius van Avantium, dat de lignine levert. Het Nederlandse bedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling van innovatieve technologieën voor de productie van plantaardige chemicaliën en materialen.
Later volgt de aanleg van een tweede proefvak op de N987, dat gebruik zal maken van lignine uit een Finse papierfabriek.
Nadien volgt een uitgebreide analyse van de technische en economische haalbaarheid en de milieuvoordelen via een levenscyclusanalyse. Voorlopige resultaten wijzen erop dat het bio-asfalt een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot mogelijk maakt in vergelijking met het huidige asfalt op basis van fossiele brandstoffen.