Heel wat autoverkeer in Mechelen zal vanaf eind 2021-begin 2022 ondergronds verdwijnen via de Tangent. Daardoor komt er bovengronds heel wat plaats vrij voor een aaneengesloten groen- en parkgebied. Er komen drie parken bij met elk een eigen invulling: het Steenwegpark, Postzegelpark en Colomapark. Daarbovenop wordt een deel van het Colomabos een heus speelbos met avontuurlijke spelprikkels.
“De vernieuwde stationsomgeving zal een enorme boost zijn voor de actieve weggebruiker: niet alleen als sluitstuk van de fietsostrade tussen Brussel en Antwerpen, maar ook door het creëren van veilige en bijna conflictvrije verbindingen langsheen en tussen beide zijden van de sporenbundel. Met de restgronden die na de infrastructuurwerken ontstaan, krijgen we als stad de kans om van deze duurzame mobiliteitsas ook een groene as te maken”, vertelt schepen van participatie, openbare werken en parken en stadstuinen Patrick Princen.
“Er zijn nog geen beslissingen in het definitieve ontwerp gemaakt, maar we werken wel al op een aantal denkpistes over de inrichting en de functie van elk van de vier deelzones. De precieze invulling wordt mee bepaald door de Mechelaars”, gaat hij verder. “Een padenstructuur voor zowel fietsers als voetgangers zal het Steenwegpark, het Postzegelpark, het Colomabos en het Colomapark veilig aaneenrijgen.”