De 37-jarige vlieginstructeur Pieter Room uit het Noord-Brabantse Vught, geeft zijn veelbelovende carrière en riante inkomen bij de Koninklijke Luchtmacht op voor een leven zonder vast salaris in Centraal- en Oost-Afrika. Pieter Room gaat vanuit Oeganda vliegen voor de zendings- en hulporganisatie Mission Aviation Fellowship (MAF)* die in Nederland gevestigd is op Teuge Airport in de provincie Gelderland. Binnenkort vertrekt hij samen met zijn vrouw Klarieke en hun vijf kinderen naar Oeganda. Ook Klarieke, die een opleiding tot pedagogisch hulpverlener heeft gevolgd is ‘om’, ook zij ziet de toekomst van haar gezin in Afrika.
Pieter Room trad in 2007 in dienst van Defensie. In dat jaar startte hij zijn studie aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda. Na een vliegopleiding in Woensdrecht en in de Verenigde Staten werd hij piloot op de Chinook-transporthelikopter. Vliegen vond Pieter geweldig en de professionaliteit van de luchtmacht sprak hem aan. Daarover zegt hij: “De luchtmacht past bij mij. Je werkt in een uitdagende omgeving en je bent niet voor jezelf maar voor een hoger doel bezig.”
Maar in 2014 belandde Room, die christen is, in zijn vrije tijd samen met zijn vrouw Klarieke op een interessedag van MAF op Teuge Airport. En daar gebeurde het. Nu, zeven jaren later, vlak voor hij met vrouw en kinderen Nederland gaat verlaten, herinnert hij zich dat moment weer als de dag van gisteren. “Mijn vrouw en ik kregen op die interessedag tranen in onze ogen; dit ging over ons!”
Bushpiloten zijn de best getrainde vliegers in de luchtvaart
De zendingsorganisatie MAF heeft 130 kleine vliegtuigen die ‘s werelds moeilijkst toegankelijke gebieden proberen te bereiken. MAF verzorgt transport voor lokale gemeenschappen en helpt organisaties variërend van de Verenigde Naties tot ZOA met vervoer door de lucht in crisisgebieden. ZOA is een christelijke noodhulp- en wederopbouworganisatie voor mensen in crisisgebieden.
Enkele van de beste zogenoemde, ‘bushpiloten’ van de wereld werken voor MAF, piloten die met eenmotorige vliegtuigen in de moeilijkste omstandigheden op onverharde banen kunnen landen en opstijgen.
(Lees verder onder de foto)

Tranen in de ogen vanwege de missiedoelstellingen van MAF en de manier waarop de organisatie die tracht te realiseren, maar tegelijkertijd stond Pieter Room nog met twee benen stevig contractueel in de wereld van de koninklijke luchtmacht. Het jaar erop werd hij zelfs ingezet bij een vredesmissie van de Verenigde Naties in Mali. En echt realistisch was een overstap van Room naar MAF nou ook weer niet, omdat hij helikopterpiloot was terwijl MAF niet vliegt met helikopters, maar met ’gewone’ vliegtuigen.
Tot Rooms commandant in 2015 op hem afstapt en vraagt of hij geen zin heeft te leren vliegen in de Pilatus PC7, het trainingsvliegtuig van de luchtmacht. Room zegt het als ’leiding van God’ te beschouwen dat die vraag toen kwam. Inmiddels heeft hij ongeveer duizend uren gevlogen op de PC7 en is hij zelfs instructeur op dit toestel.
Zijn collega’s bij de Luchtmacht begrepen zijn overstap niet zo goed
Twee jaren na de ‘tranen’ op de interessedag van MAF op Airport Teuge besluit Pieter om na zijn contract bij Defensie de overstap naar MAF te maken. Zijn collega’s bij de Luchtmacht begrijpen die switch niet helemaal. Pieter: “Binnen de luchtmacht had ik doorgroeimogelijkheden, kon ik binnen mijn squadron opklimmen en meer verantwoordelijkheden krijgen, carrière maken dus. Dat laat ik nu allemaal achter me.”
Vanaf deze zomer is zijn contract na ruim dertien jaar bij de luchtmacht voorbij. Hij kiest ervoor om het niet te verlengen, hoewel dat mogelijk is. Room gaat vanuit Oeganda vliegen naar onder meer gemeenschappen in Zuid-Soedan en wellicht Congo en Kenia. Verder wordt hij instructeur voor andere MAF-vliegers in Afrika op de Cessna 208 Caravan, een vliegtuig met dezelfde motor als de Pilatus PC7, het toestel van de luchtmacht dat hij zo goed kent.
“Dit is mijn weg, dit is mijn roeping.”
Pieter: “Er zitten raakvlakken tussen de luchtmacht en MAF. Onderweg er zijn voor meer dan je eigenbelang bijvoorbeeld. ”
Geen twijfel?
“Soms denk ik weleens: waar beginnen we aan? Geen vast salaris meer, leven van giften van een vriendenkring, een onzeker bestaan opbouwen in Afrika. Maar toch, dit is mijn weg, dit is mijn roeping. Ik ervaar het leven met Jezus als een avontuur – en dit is er een van.”
Het verhaal van Pieter over zijn overstap van luchtmachtpiloot naar zendingsvlieger is te beluisteren in een livestream op de website https://www.maf.nl/maf-livestream/. Hierin gaat hij in gesprek met Reinier Kwantes, een voormalige F16- en MAF-piloot die een aantal jaar geleden dezelfde stap zette.
(*)
MAF richt zich op mensen die in afgelegen gebieden leven; met vliegtuigen en communicatiemiddelen maakt MAF deze mensen bereikbaar voor hulp en het evangelie. Meer dan 1.000 (hulp)organisaties kunnen dankzij MAF sneller, efficiënter en veiliger hun werk doen. Elke 5 minuten stijgt ergens ter wereld een MAF-vliegtuig op om te helpen.