Als middelbare scholen wat later op de ochtend zouden starten, zou dat aanzienlijke voordelen hebben voor de leerlingen. Dat zegt een nieuwe studie van de Universiteit van Oxford.
Steeds vaker blijkt dat scholieren en studenten lijden aan slaapgebrek. Eerder werd de afleiding door sociale media al aangewezen als schuldige, maar ook biologische veranderingen in de slaapcyclus leiden er bij pubers toe dat ze moeilijker in slaap vallen. In combinatie met de vroege starttijd van scholen, betekent dit dat scholieren vaak ernstige slaaptekorten opbouwen.
Slaperigheid
Aan het onderzoek deden 28.000 leerlingen van basis- en middelbare scholen mee. De deelnemende middelbare scholen deden de deuren 40 tot 70 minuten later in de ochtend open. De basisscholen openden juist vroeger dan anders, om 8 uur ’s ochtends. Leerlingen en hun ouders vulden vragenlijsten in over de typische bed- en wektijd van de kinderen, zowel doordeweeks als in het weekend. Ook werd gevraagd om te rapporteren over slaapkwaliteit en eventuele slaperigheid overdag.
De onderzoekers ontdekten dat scholieren uit het hoger middelbaar de meeste voordelen behaalden uit de proef: gemiddeld kregen zij 3,8 uur extra slaap per week door de scholen later te laten starten. Meer dan een op de tien middelbare scholieren meldde een verbeterde slaapkwaliteit en een op de vijf meldde minder moeheid overdag. Ook moesten ze minder slaap ‘inhalen’ tijdens het weekend: van iets meer dan twee uur daalde dat naar 1,2 uur. Dit suggereert dat als studenten voldoende slaap krijgen tijdens de week ze niet langer een klinisch slaapgebrek opbouwen.
Geen voordeel voor de jongsten
De leerlingen uit het lager middelbaar kregen gemiddeld 2,4 uur extra slaap per week met een latere starttijd van de school. Deze groep vertoonde een afname van 12 procent op vlak van moeheid overdag.
Bij de basisschoolkinderen was er geen significant verschil op vlak van slaapkwaliteit of gerapporteerde slaperigheid in de loop van het onderzoek.
De voordelen van het latere aanvangsuur voor middelbare scholieren waren even groot voor alle leerlingen, uit verschillende socio-economische klassen en etnische achtergronden.