Supermarktketen Colruyt lanceert de Eco-score op zijn eigen producten. Die moet de consument doen stilstaan bij de ecologische voetafdruk van het product dat hij of zij koopt.
De Eco-score zorgt ervoor dat jij als consument de impact van voedingsproducten op het milieu leert kennen. De score is gebaseerd op de volledige levenscyclus van een product.
“Mensen willen eenvoudige, relevante informatie. Ze willen verder gaan dan hoe gezond een product is en welke voedingswaarde het heeft. Marktonderzoek wees uit dat klanten zich ook vragen stellen over welke impact hun producten hebben op het milieu. Het is aan ons als retailer om hen daarbij te helpen, startende bij onze eigenmerkproducten”, zegt Stefan Goethaert, directeur bij Colruyt Group.
Bij het bepalen van de Eco-score kijkt de winkelketen naar heel wat criteria. “Er worden 16 impactcategorieën in rekening gebracht waaronder klimaatverandering, watergebruik, landgebruik, fijnstof en verzuring”, zegt Goethaert.
In een eerste fase maakt Colruyt Group de Eco-Scores van ongeveer 2.500 voedingswaren van Boni Selection en andere eigen merken online beschikbaar via de SmartWithFood-app. Met die app scannen consumenten de barcode van een Boni Selection-voedingsproduct, en krijgen ze dan de overeenkomstige Eco-Score te zien.
Stefan Goethaert: “Later zal de herkenning van de score ook stap voor stap uitgerold worden naar andere app-toepassingen zoals MyColruyt, Xtra en Collect&Go. Voor de zomer zullen ook de Eco-Scores van nationale merkproducten te consulteren zijn via onze online tools. In een volgende fase starten we een geleidelijke uitrol van de Eco-Score op de verpakking van al onze Boni Selection-voedingsproducten.”