Zodra de hybride auto’s een stadscentra binnenrijden schakelen ze automatisch over op volledig elektrisch rijden. Dat scheelt in de uitstoot van gassen, dus betere luchtkwaliteit, en lagere gebruikskosten. Dit emissievrij rijden kan voortaan in de Noord-Brabantse steden Eindhoven, Tilburg en Breda, maar dan moet je wel in een BMW plug-in hybride rijden. De gemeentebestuurders zijn er in elk geval blij mee. Want alle beetjes helpen.
Steeds meer steden stellen zogenoemde milieuzones in de stadscentra in. Om emissievrij rijden in deze zones zo veel mogelijk te promoten heeft BMW zogenaamde ‘eDrive Zones’ ontwikkeld. De auto herkent automatisch dat hij een ‘eDrive Zone’ binnenrijdt en schakelt dan uit zichzelf over op een emissievrije, volledig elektrische rijmodus. Volgens BMW is elektrische aandrijving in het stadsverkeer ook nog efficiënter dan een verbrandingsmotor.
De stadscentra zijn geografische gebieden die door BMW met behulp van GPS-coördinaten zijn gedefinieerd. Zo ontstaat een zogenaamd ‘geo-fence.’ De grootte verschilt per stad, maar de diameter van het gebied ligt altijd tussen de 10 en 20 kilometer en omvat in elk geval de binnenstad waar zich knelpunten voor luchtkwaliteit kunnen bevinden.

Eindhoven, Tilburg en Breda. Nederland is één van de zes landen waar ‘eDrive Zones’ voor het eerst in gebruik zijn genomen, de andere landen zijn: Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk en Zwitserland. In België hebben Antwerpen, Gent, Brussel, Bergen, Brugge, Hasselt en Luik ‘eDrive Zones.’
De Eindhovense wethouder van Mobiliteit is blij met de gemarkeerde zone in haar stad. Het draagt bij aan een gezonde stad voor bewoners en bezoekers, zegt zij. Ook de wethouder van Mobiliteit in Breda juicht. Een mooiere bijdrage aan schonere lucht en betere leefbaarheid, aldus de stadsbestuurder.