Het coronajaar 2020 was een recordjaar voor de sociale maaltijden in Kortrijk. Er werden niet minder dan 165.509 maaltijden bereid. Het bereik van kwetsbare mensen was nooit zo hoog, waarmee meteen een belangrijke doelstelling van de covid-aanpak werd bereikt.
Tijdens de grootschalige contactrondes die de Kortrijkse sociaal werkers hebben opgezet in coronatijden, werden kwetsbare mensen ook toegeleid naar het aanbod maaltijden aan huis.
Ook de maaltijdbedelers speelden een belangrijke rol. Ze zijn belangrijke ‘voelsprieten’ voor de sociale dienstverlening. Wanneer iemand zich voor het eerst aanmeldt voor maaltijden aan huis, gebeurt een nauwkeurig kennismakingsgesprek. In dit gesprek wordt samen met de persoon of het gezin gekeken wat de thuissituatie is. Kan er meer zorg geboden worden met hulp van een sociaal verpleegkundige? Zijn er medische kosten die niet betaald geraken? Is er nood aan extra ondersteuning voor de kinderen? Er wordt gecheckt of de mensen in aanmerking komen voor voordelen en kortingen.
Uit corona werd veel geleerd. In de toekomst zal hulpverlening blijvende aangeboden worden op plaatsen waar mensen komen eten, of bij mensen aan huis samen met de maaltijd. De Kortrijkse sociale dienstverlening wordt momenteel grondig in die zin herdacht.