De stadskern van Diksmuide is vanaf 1 februari een fietszone. Gemotoriseerde voertuigen mogen er dan geen fietsers inhalen en moeten zich aan de snelheidslimiet van 30 kilometer per uur houden. De fietszone komt er om fietsers zichtbaarder te maken in het straatbeeld en veiliger fietsen in het stadscentrum te stimuleren.
Rode markeringen bij warmer weer
Van zodra het weer wat droger en warmer wordt, worden de rode wegmarkeringen aangebracht. Zo zal de fietszone nog meer opvallen. De stad voorziet ook nog extra infoborden in het straatbeeld om de weggebruikers op de nieuwe situatie te wijzen.
Spelregels
In een fietszone is de maximum snelheid beperkt tot 30 km/uur, maar dat was in het stadscentrum sowieso al het geval. Gemotoriseerd verkeer, zoals auto’s, vrachtwagens en bromfietsen (categorie A en B), mag geen fietsers inhalen. Fietsers zelf mogen de volledige breedte van de weg (eenrichtingsstraat) of de rechterhelft van de rijbaan (tweerichtingsstraat) gebruiken. Ook elektrische fietsen en speed pedelecs vallen in een fietszone onder de fietsers en genieten van dezelfde voordelen, maar moeten zich uiteraard ook aan de spelregels houden.
Hoffelijkheid
Hoffelijkheid komt van twee kanten en dus blijven de voorrangsregels in een fietszone gelden en moeten ook fietsers nog steeds voorrang van rechts verlenen of stoppen aan een zebrapad als een voetganger wil oversteken.
Thibo en Arthur – lokale fietsambassadeurs
Om de fietszone bekend te maken bij de inwoners en het brede publiek koos Diksmuide voor lokale fietsambassadeurs. De broers Thibo (15) en Arthur Vanuxem (8) uit Leke, allebei actief bij Cycling Team Houtland Westkust, toonden met hun fiets het goede voorbeeld en poseerden gewillig voor de lens om het campagnebeeld te sieren.