Het HEMA-concern met een kleine 100 winkels in België en ruim 500 in Nederland is gered door de familie Van Eerd uit het Noord-Brabantse Veghel, eigenaar van de Jumbo Supermarktketen met inmiddels 8 vestigingen in België. De familie Van Eerd krijgt via haar beleggingsmaatschappij Mississippi Ventures 50 procent van de aandelen van HEMA in handen, investeerder Parcom de andere helft. Samen hebben ze bij de banken ABN AMRO, ING en Rabo 400 miljoen euro aan financiering opgehaald om de overname te kunnen realiseren.
Dat HEMA bij de familie Van Eerd wordt ondergebracht en niet bij de 100-jarige Jumbo zelf is een bewuste keuze, zegt Jumbo. Op die wijze denkt Jumbo Supermarkten zich goed te kunnen blijven richten op de eigen strategische agenda en die van restaurantketen La Place. Het ligt wel voor de hand dat er in de toekomst nauwer samengewerkt zal worden tussen Jumbo en HEMA. Jumbo heeft inmiddels al een 17-tal HEMA’s overgenomen die omgebouwd worden tot Jumbo-supermarkt. Totaal heeft HEMA bijna 800 vestigingen in 9 landen op twee continenten. De meeste HEMA-winkels zijn in Nederland en België, maar het concern is ook gevestigd in Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Engeland en de Verenigde Arabische Emiraten.
Namens de familie Van Eerd heeft topman Ton van Veen, Chief Financial Officer van Jumbo Supermarkten, duidelijk bevestigd dat niet supermarktketen Jumbo, maar de familie Van Eerd (Jumbo-oprichter Karel van Eerd, zijn zoon Frits en dochters Colette Cloosterman-van Eerd en Monique Groenewoud-van Eerd) mede-eigenaar zijn geworden van HEMA. Van Veen benadrukt dat HEMA een autonoom bedrijf blijft met een eigen management in Amsterdam. Jumbo’s hoofdkantoor blijft in het Noord-Brabantse Veghel en houdt zich gericht op de groei van het aantal winkels in Nederland en België en de online-activiteiten. HEMA krijgt een eigen strategie om het merk de komende jaren sterker te maken, aldus Van Veen.
HEMA: diep geworteld bedrijf in de Nederlandse samenleving
Volgens de financiële Jumbo-topman – hij leidde de overname-onderhandelingen namens de familie Van Eerd – wilde de familie HEMA graag kopen, omdat het een bedrijf is dat diep geworteld is in de Nederlandse samenleving en nu dus weer terug is in Nederlandse handen. Daarnaast ziet de familie een sterke overeenkomst tussen klanten van Jumbo en klanten van Hema.
De door Jumbo overgenomen 17 HEMA-locaties in Nederland en België bevinden zich met name in de grote steden. Deze worden omgebouwd tot Jumbo-supermarkten. Om welke 17 steden in Nederland en België het gaat, is nog niet bekend. De komende anderhalf jaar moet dat duidelijk worden. Volgens een woordvoerder van HEMA wordt gekeken naar de bestemmingsplannen van de winkellocaties en moet er worden overlegd met de verhuurders van de panden.
De overgang van deze locaties zal de komende drie jaar gefaseerd plaatsvinden. Voordat de winkels overgaan naar Jumbo, zal HEMA in de desbetreffende verzorgingsgebieden nieuwe vestigingen op basis van de laatste winkelformule openen. Hierdoor blijft het winkelnetwerk van HEMA intact. HEMA verwacht dat daardoor geen banen verloren zullen gaan. Jumbo zegt door deze samenwerking meer werkgelegenheid te creëren.
Uitwisseling van assortiment
Het aanbod non-food artikelen van HEMA, dat de komende anderhalf jaar zijn weg zal vinden naar de Jumbo-winkels in Nederland en België, bestaat onder meer uit kookgerei, tafelaankleding, theedoeken, glazen, feest- en seizoenartikelen en kaarsen. Dit aanbod zal ook online beschikbaar komen. Jumbo en HEMA verwachten dat de marktkennis en commerciële kracht van HEMA op non-food gebied zal leiden naar een versterking van de Jumbo-winkels. Jumbo biedt op haar beurt met een flink winkelnetwerk in Nederland en België additionele omzetkansen voor Hema. De overeenkomst past in de strategie van HEMA om uit te groeien naar een wereldwijd merk en in de strategie van Jumbo om ervoor te zorgen dat klanten voor werkelijk al hun boodschappen bij Jumbo terecht kunnen.
Goede perspectieven
Ton van Veen zegt het heel mooi te vinden dat twee bekende Nederlandse merken op deze manier elkaar gaan versterken. “Dit biedt voor ons allebei goede perspectieven om ons winkelnetwerk uit te breiden. Voor Jumbo met nieuwe winkels op gewilde stadslocaties en voor HEMA met een flinke toename van het aantal verkooppunten waar haar unieke huishoudelijke assortiment beschikbaar wordt gesteld.”
Duidelijke klik
Tjeerd Jegen, CEO van Hema, zegt erg enthousiast te zijn over de samenwerking met Jumbo. “Deze past in onze strategie om via partnerschappen onze marktpositie in onze thuismarkten te versterken. Onze oer-Hollandse merken passen goed bij elkaar en er is een duidelijke klik tussen HEMA en Jumbo. De mogelijkheden van onze samenwerking zijn eindeloos, van combinatiewinkels tot het verkopen van Hema-artikelen via de winkels van Jumbo.”
Bas Becks van mede-investeerder Parcom prijst de veerkracht en het doorzettingsvermogen van de HEMA-medewerkers in de afgelopen periode. “We zijn er ongelofelijk trots op dat wij onderdeel van de toekomst van HEMA uit mogen maken. We sluiten deze overeenkomst op een voor HEMA cruciaal moment. Samen met de familie Van Eerd gaan wij ons maximaal inzetten om het merk en de mensen van HEMA bij te staan, voortbouwend op een solide fundament.”
Onze Noord-Brabantse redacteuren Jan & Wenny van der Heyden verdiepten zich in de spectaculaire overname van het complete Hemaconcern door de oprichters van de Jumbo Supermarkten, de familie Van Eerd uit het Noord-Brabantse Veghel. Zij maakten een round up van de overname en belichten in afzonderlijke artikels de beide concerns, de familie Van Eerd en de retailstrategie achter de overname.
Als u geïnteresseerd bent in meer informatie rondom de overname, lees dan de volgende artikels:
Artikel 2: De slimme overname-strategie van Jumbo
Artikel 3: Jumbo-familie Van Eerd: kanjers in het zakendoen
Artikel 4: De explosieve groei van Jumbo
Artikel 5: De redding van HEMA